sâmbătă, 15 octombrie 2016

De la Ministerul Apararii Nationale - COMUNICAT DE PRESA nr. 1610/14.10.2016

trustul-de-prea-al-mapn

COMUNICAT DE PRESA 1610/14.10.2016
Situaţia cererilor de pensionare
Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale a pus în plată toate deciziile de pensie, neexistând restanţe sau întârzieri în plata drepturilor pensionarilor. Au fost luate măsurile necesare aplicării la termen şi în mod unitar a prevederilor Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare. Situaţia, în detaliu, se prezintă astfel:
Stabilirea şi plata pensiilor – solicitări complete rezolvate 100%
Din datele centralizate până la 12 octombrie, la registratura Casei de pensii sectoriale a M.Ap.N. s-au înregistrat un număr de aproximativ 4.000 de cereri de înscriere la pensie militară de stat, din care aproximativ 2.000 sunt pentru pensie de serviciu din M.Ap.N. – restul fiind cereri pentru pensie de invaliditate şi de urmaş si din cadrul altor institutii aparţinând Sistemului de apărare națională, ordine publică şi siguranţă naţională – solicitările complete fiind rezolvate în termenul legal.
Acordarea unor drepturi în baza legilor speciale – solicitări complete rezolvate 94.69%
Până la aceeaşi dată au fost înregistrate 1.036 de cereri pentru acordarea îndemnizaţiilor prevăzute de Legea 8/2006, modificată prin Legea 83/2016, fiind emise un număr de 981 decizii, urmând ca diferenţa de 55 de cereri, să fie procesate în termenul legal, sau în momentul în care pensionarii vor prezenta documentele solicitate în completare.
Recalcularea şi actualizarea pensiilor militare de stat – prioritate de acţiune
Până la data de 30 iunie 2016 – data limită prevăzută de legislaţia în vigoare, au fost înregistrate peste 44.000 de cereri pentru alegerea celor 6 luni în vederea efectuării recalculării. Cererile, precum şi listele cu pensionarii care nu au depus cerere au fost transmise centrelor militare. S-a purtat corespondenţă cu aproximativ 10.000 de pensionari pentru corectarea cererilor întocmite cu date incorecte sau incomplete. Până la data de 12 octombrie 2016, au fost înregistrate peste 47.000 fişe cu locurile de muncă, emise de centrele militare şi aproximativ 8.500 baze de calcul necesare în procesul de recalculare. Până la data de 12 octombrie 2016, au fost recalculate peste 7.000 de pensii, conform Ordinului ministrului afacerilor interne, ministrului apărării naţionale, ministrului justiţiei, directorului Serviciului Român de Informaţii, directorului Serviciului de Informaţii Externe, directorului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi directorului Serviciului de protecţie şi Pază nr. 31/M.25/999/8148/237/259/221/2016 pentru aprobarea procedurilor de recalculare şi de actualizare a pensiilor militare de stat. Deciziile de recalculare a pensiilor sunt preluate în plată cu operativitate, fiind calculate şi plătite diferenţele cuvenite, după caz.
Restituirea diferenţelor de cuantum – buletinele de calcul întocmite 100%.
Până la data de 12 octombrie 2016, au fost formulate aproximativ 13.000 de cereri de restituire a diferenţelor între cuantumurile pensiilor cuvenite pentru luna decembrie 2010 şi cele stabilite în baza Legii nr. 119/2010 şi a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/2011, aprobată prin Legea nr. 165/2011, cu modificările şi completările ulterioare, de către un număr de 11.345 pensionari. În acest sens, la nivelul instituţiei au fost întocmite toate buletinele de calcul pentru toţi pensionarii care au formulat cereri, până la această dată fiind verificate din punct de vedere al îndeplinirii condiţiilor legale 11.010 cereri, rezultând 6.850 pensionari care au de primit diferenţe şi 4.160 pensionari care nu fac obiectul prevederilor art. 121 din Legea nr. 223/2015, cu modificările şi completările ulterioare. Diferenţele pentru perioada 2011-2012 vor fi plătite beneficiarilor în luna noiembrie 2016, dacă cererea a fost depusă până la data de 30 septembrie 2016. Pentru cererile depuse ulterior acestei date, diferenţele se vor plăti în anul 2017. Tot în anul 2017 se vor plăti diferenţele pentru anul 2013.
La nivelul instituţiei este pus la dispoziţia publicului TELVERDE 0800.808880, la care persoanele din afara instituţiei pot obţine informaţiile solicitate. Ca structură care gestionează sistemul de stabilire şi de plată a drepturilor de pensie şi a altor drepturi de asigurări sociale finanţate din bugetul de stat, pentru asiguraţii din aria de responsabilitate din cadrul instituţiilor publice de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, Casa de pensii sectorială a Ministerului Apărării Naţionale a urmărit şi urmăreşte să dezvolte relaţiile de colaborare cu toate asociaţiile/sindicatele cadrelor militare şi soluţionarea cu operativitate a eventualelor probleme ridicate de pensionarii militari.
Secția Presă/M.Ap.N.
Tel/Fax 021/319 60 22

3 comentarii:

  1. 1]. Este real faptul ca începând cu a 2-a parte a anului în curs, au început să afluiască decizii de recalculare a pensiilor pt. militarii pensionați înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat (01.0.2016), completata si modificata prin Art. 40 din O.U.G. nr. 57/2015. Deocamdată deciziile au fost înmânate unui numar redus de militari in rezerva/retragere, cu o tendința de creștere moderata a nr. deciziilor expediate.

    2]. Nu este deloc clar care sunt criteriile exacte privind prioritatea inmanarii unor astfel de decizii. Există în acest sens, decizii de recalculare înmânate atât unor persoane care au efectuat cereri de recalculare precizand cele 6 luni consecutive pt. determinarea bazei de calcul, cat si unor persoane ca nu au efectuat cereri de recalculare - obligatia caselor de pensii in ultimul caz fiind de a selecta acestea, din oficiu, o baza de calcul aferenta ultimele 6 luni de activitate. Referitor la criterii, altceva este dubios! Deocamdata au aparut pe piață, exclusiv decizii de recalculare cu cuantumuri majorate. In conditiile in care acest calculator online prezentat de A.N.C.M.R.R. Câmpia Turzii și care este foarte exact, demonstreaza fără echivoc că algoritmul de calcul determină în raport de 100% și extrem de multe pensii, poate cele mai multe, cu cuantumuri diminuate! Si care vor fi servite cel mai probabil, dupa alegerile parlamentare!

    3]. In ceea ce priveste cuantumurile despre care avem cunostinta a fi fost stabilite, am ajuns la urmatoarele concluzii:

    a) Calculele si formularea juridica sunt efectuate de asemenea natura, incat pentru marea majoritate a celor deja pensionati, rezultatul final sa fie un cuantum aproape identic cu cel aflat in plata in acest moment. Si aici deosebim 4 ramuri:

    - personalul cu cresteri modice (majoritatea celor pensionati inainte de anul 2011) in baza Legii nr. 119/2010 - si care au avut venituri lunare constante in activitate: rezultatul matematic al recalcularii pensiilor conduce la diminuari de pensii, in final urmand a fi mentinut in plata actualul cuantum (regula cuantumului mai avantajos).
    - personalul cu pondere numerica scazuta, dar cu cresteri consistente in baza Legii nr. 119/2010 - si care au avut venituri lunare neconstante in activitate. Neconstant inseamna obtinerea unor venituri extra-solde (extra-salariale), in anumite perioade, care depaseau cu mult nivelul soldelor/salariilor obisnuite. Rezultatul matematic al recalcularii pensiilor conduce la majorari substantiale de pensii.
    - personalul cu scaderi in baza Legii nr. 119/2010 - si care au avut venituri lunare constante in activitate: rezultatul matematic al recalcularii pensiilor conduce la majorari de pensii total nesemnificative (sub 1%), ca si cum legea ar fi fost conceputa cu intentie sa determine aceleasi cuantumuri ca si in prezent;
    - personalul cu scaderi in baza Legii nr. 119/2010 - si care au avut venituri lunare neconstante in activitate. Si in acest caz, neconstant inseamna obtinerea unor venituri extra-solde (extra-salariale), in anumite perioade, care depaseau nivelul soldelor/salariilor obisnuite. Rezultatul matematic al recalcularii pensiilor conduce la majorari de pensii, unele substantiale.

    RăspundețiȘtergere
  2. b) Punand datele cap la cap, devine evident ce se intampla! Calculele si formularea juridica sunt efectuate de asemenea natura, incat procesul de recalculare sa fie doar doar o procedura de tăiat frunză la câini, urmând ca în marea majoritate a cazurilor sa nu se întâmple absolut nimic esențial. In acelasi timp, legislatia ofera si o protectie dedicata unui grup redus redus numeric din cadrul celor deja pensionati. Si aici deosebim cateva ramuri, dar care au un numitor comun. Numitorul comun este acela ca personalul militar care a beneficiat in anumite perioade, in afara de soldele si salariile obisnuite, si de venituri extra-solde (extra-salariale) consistente - despre care cunoastem ca puteau dubla, tripla sau chiar încinci soldele/salariile obisnuite, va beneficia de cresteri consistente ale actualelor pensii.

    In acest sens, este evident ca legea este conceputa cu dedicatie, la fel cum a fost conceputa, de fapt, si Legii nr. 119/2010. Fiind vorba despre un personal extrem de redus numeric in cazul carora apar pensii cu cuantumuri spectaculose, bugetul general alocat achitarii pensiilor nu suporta cresteri semnificative. Ca atare, dedicatia este tolerata!

    Faptul ca fenomenul mentionat reprezinta o dedicatie, este dovedit de 2 elemente:

    - textul Legii nr. 138/1999 a salarizarii personalului militar care scoate cu usurinta in evidenta pentru cine este curios, ce personal a beneficiat in trecut de venituri extra-solde (extra-salariale) consistente, care puteau dubla, tripla sau chiar încinci soldele/salariile obisnuite. Acele venituri extra-solde (extra-salariale), desi nepermanente, sunt luate in considerare la calculul pensiilor.

    - textul actual al O.U.G. nr. 57/2015 care exclude in mod cinic, luarea in considerare la calculul pensiilor, a veniturilor extra-solde (extra-solde) in cazul personalui participant in misiuni de razboi in teatrele de operatii. Si care au fost cam singurele venituri adevarate ale personalului in cauza din toata cariera! Acele venituri extra-solde (extra-salariale), nu sunt luate in considerare la calculul pensiilor. Intrucat daca ar fi fost luate in considerare, in conditiile in care armata are minim 50 000 de militari rulati in teatrele de operatii, fenomenul ar fi determinat o marire majorara a bugetului alocat achitarii pensiilor militare.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acestea sunt elementele care demonstreaza dedicatia! In concluzie, legislatia actuala a pensiilor militare, ii aseaza in picioare tot pe baietii destepti. Atat pe cei care se pensioneaza astazi - cu spor de fidelitate, spor de lucrari de exceptie, spor de doctorat, spor de incordare psihica si alte inventii destintate unor majorari salarialeartificiale de care majoritatea prostimii militare nu beneficiaza, majorari care se regasesc automat si intr-o majorare substantiala a pensiilor baietilor destepti. In ceea ce priveste trecutul, tot la fel de evidenta este dedicatia catre un grup anume de persoane. De exemplu, un spor extra-solda de receptie a unei aeronave pt. reparatii este luat in considerare la calculul pensiei militare, nu insa si indemnizatia extra-solda a unui militar care a fost pe front! Ceva mai cinic in domeniul pensiilor, nici că poate exista!


    Va readucem aminte ca deciziile de recalculare sunt emise în baza Legii nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat - intrată în vigoare la data de 01.01.2016, completată și modificată prin Art. 40 din O.U.G. nr. 57/2015 - care a intrat în vigoare tot la data de 01.01.2016 (a se sesiza paradoxul legislativ românesc: o lege adoptată de Parlament, a fost modificată de Guvern prin ordonanță de urgență, înaintea ca legea să intre efectiv în vigoare).

    Legat de Art. 40 din O.U.G. nr. 57/2015, actul normativ are 2 caracteristici de bază:

    - una pozitivă, prin introducerea în procesul de recalculare și a pensiilor personalului pensionat anterior anului 2011. Personal care a fost omis în mod bizar în prevederile inițiale ale Legii nr. 223/2015, ca singura cale de revenire și a personalului mentionat la pensiile militare de stat. Drept despre care cunoaștem prea bine că personalul în cauză a fost deposedat în perioada 2011-2016, în mod abuziv, de către o clasă politică complet primitivă.
    - una negativă, Art. 40 din O.U.G. nr. 57/2015 diminuând cuantumurile pensiilor militare stabilite inițial de Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, după cum urmează: baza de initiere a calculului pensiilor militare a fost redusă de la 80% la 65%, iar plafonul maxim a fost redus de la 100% la 85%. Situație în care pensiile de serviciu atribuite militarilor, devin pensiile de serviciu cu cele mai mici cuantumuri prin comparație cu celelalte categorii profesionale care beneficiază de pensii de serviciu, toate celalalte categorii profesionale beneficiind de o baza de initiere de 80% si un plafon maxim de 100%.

    Vă mai readucem aminte că O.U.G. nr. 57/2015 produce efecte de la data de 01.01.2016. Actul normativ se afla in curs de aprobare prin lege adoptată de către Parlamentul României. Aprobare care poate fi efectuată cu sau fără modificări privind Art. 40 din O.U.G. nr. 57/2015. Senatul a operat deja ceva modificari - a se vedea aici forma adoptata de Senat. Cursul legislativ poate fi urmărit aici - cu mentiunea ca avem informatii cf. carora Camera Deputatilor va lua decizia finala in cursul saptamanii viitoare sau oricum - pana la sfarsitul acestei luni!

    Concluzii finale in afara de senzatia de lehamite? Fiecare sa le extraga cu mintea sa, acestea fiind mult prea evidente!

    RăspundețiȘtergere